tisdag 13 september 2016

Lilla limpskiva

4 små barn och 1 liten mamma.

8 år och kliver upp själv. Sköter det mesta själv.

6 år och kliver upp med hjälp. Klär sig med guidning, ibland påklädning. Behöver karta och kompass.

2,5 år och behöver hjälp med allt, vägrar dock hjälp.

Snart 2 månader och liten och hjälplös och kinkig.

Vaknar i ljuvlig lukt av spädbajs. Behöver kissa och duscha. Spädis sover gott och får vänta lite. Hur lämna spädgrisen med 2,5-åringen i närheten? 6-åring till hjälp. Men 6 är okissad och oklädd så guidar det klart först. Sen kissar och duschar jag. Sen fångar jag 2,5 innan hans kissblöja är överallt. Klär honom i samma andetag. Men då blev klockan frukost så sätter 8 6 och 2,5 vid bordet med yoghurt och flingor i olika mönster, allt enl 2,5 år gammal nazists regler.

2 månader har vaknat och är lite missnöjd över bajsblöja så gör i ordning henne. Sätter mig själv och hinner äta ett par tuggor flingor innan 2 mån protesterar högljutt. Får snutt. Ser på skogaholmslimpan som flinar hånfullt tillbaka. Dräller i mig resten av flingorna och ska kasta mig över brödet när 2 mån skriker för att blöjan är obekväm igen. 2,5 är klar och röjer köket i kladdig haklapp men fångar upp och torkar i farten. Tar fram två mackor och besegrar skogaholmslimpan, mycket nöjd! Men klockan var visst tandborste, skor, jackor, frukt, väskor och skolskjuts. 2 mån skriker missnöjt. Borstar alla. Guidar högljutt över skriket så 8 och 6 blir klara. Ammar och passar på taxin och vaktar 2,5 som gärna  drar.

Nä som varannan gång kommer ingen taxi. Gör i ordning mig själv och 2 mån. Blickar över det välfyllda frukostbordet som borde vara i kylen och ser mina mackor ligga där torra. Nä de får vänta.
Spänner fast de små och skjutsar till skola och dagis. Nu är det lugna gatan! Hej mackor och kaffe! Kommer hem. 2 mån missnöjd, i ungefär en timme.

Ca 10.30 får lilla mamma sin älskade lilla limpa! Den var dock torr och lite tråkig vid det här laget.

Godmorgon!

1 kommentar: