onsdag 23 mars 2011

egoklåda

mamma mamma, mamma?
ja
mamma?
ja?
mamma mamma?
jaa, vad är det M?
MAMMA!

i ungefär 1000 km/h så glömdes mamma bort..

för det är ju den man är nu, mamman.
den som folk utan barn har svårt att förhålla sig till.
den som folk med barn pratar barn med.
den mamma som inte vet vad är en mamma är, mer än att man är det.

gör nåt då! släpp allt! gå iväg nu! lev livet! alla möjligheter står öppna!
huvudvärk, dåligt samvete, gnagande dåligt samvete, dåligt tålamod,
trött trött TRÖTT... men rusa ut och andas frihet!

efterlängtade, kärlekfulla, underbara bojor
inte ett ånger från förr, kväljs av tanken på att slippa

bryter tystnaden en stund och ger det en chans
orkar mer än vad stunden orkar och sträcker mig inte efter mjuka händer

mina händer är av STÅL
gå en mil i skorna och se
jag har ångest att bjuda på men idag är jag stark.

mamma?
ja?
mamma MAMMA!
ja?
mamma!
ja M, vad vill du? gör inte så! ha inte sönder den! slå inte! sitt still nu! jag vill inte att du gör så!
mamma?
JA!
mamma, jag älskar dig!


jag stannar hemma ikväll

2 kommentarer:

  1. Gillar desperationen i orden som du skriver. Vackert att den ändå slutar med, " mamma, jag älskar dig. Jag stannar hemma ikväll".Fick gråten i halsen när jag läste det. Du sätter fingret på hur trött man ibland kan vara på att vara mamma men sen samtidigt älska sina barn så det gör ont. Du är så fin!

    SvaraRadera
  2. jag blir rörd av DINA ord! :-) du ska då jämt hålla på att ge komplimanger till något oemottaglig och lättgenerad! ;-)

    SvaraRadera