fredag 10 december 2010

att curla med värderingar

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8246716.ab

ljuvligt... som någon slags fortsättning på dom här curlingbarnen i svt.
förutom att barnen blir odrägliga och krävande så riskerar dom dessutom få en rejäl
kalldusch när verkligheten knackar på och säger att dom själva får ta ansvar för att
deras liv ska flyta.

den här kvinnan har dock ganska lite med saken att göra, förutom hennes uttalande då! hon har längtat länge och får nu utlopp för alla känslor. inte så märkligt?

men det är ju en balansgång det där! ingen har väl någonsin sagt att det är lätt.
jag kan snarare snava över åt det lite strängare hållet,
håller på regler och tror att det skapar en trygghet med sruktur och rutiner.

sen så jobbar jag på att försöka vara lite mer flexibel och ibland säga ja istället för nej
och rannsaka mig själv en aning, varför säger jag nej? - ok då M, ta en pepparkaka till!

man har ju även hört att man aldrig kan skämma bort barnen med kärlek.
nä, det kan väl stämma. men kärlek är ju inte att ge efter för barnets minsta nyck eller
se till att deras garderob är av senaste modell. kärlek är ju en känsla, för mig att man ställer upp för dom när
det verkligen gäller. att dom vågar säga till när dom oroar sig över något och att man kan ge kramar i oändlighet.

kärlek tycker jag också är att ge dom en god människosyn, lära dom förstå att det finns skrämmande otäcka saker i världen men att det också finns otroligt fina och härliga saker.

och apropå tonåringar så vet man ju att man kunde få en hel del fixa idéer om vad som var viktigt. en del saker, som att få passa in medan man utvecklas, är otroligt viktigt för dom flesta. men man behöver inte köpa
ALLT, man kan få en del utav det och det kan vara nog.

i år får min yngste 2 paket och min äldste 5. en 8-månaders har nog inte så mycket önskemål, det har däremot en 3-åring. sen så hänger 3 av paketen ihop. sammanslaget kostar deras gemensamma paket ca 500 spänn. dom kommer få fler paket, det vet man ju... och även utan så skulle dom ju inte bry sig, kanske bli ännu lite mer lyckliga över dom paket som dom får av oss.

så man vill ju köpa saker till sina barn. men inte för att jag alltid kommer att ge dom vad dom vill ha eller vad jag vill att dom ska ha utan för att jag kan se framför mig hur glada dom kommer bli av det dom får och DET vill jag ha.

tacksamhet är ännu nånting som jag tror att barn behöver lära sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar