torsdag 21 oktober 2010

spädgrisar

kladdunge, kvaddunge, daddunge
skitunge, slitunge, smitunge

skräp, knorr, prutt
gris, liten, snutt

jag sover lite, tränar mycket
och försöker att hålla mitt tålamod vid liv.

men mitt i allt så slås jag av en överväldigande kärlek,
till mina barn och till min man och till mitt liv.

får ännu en gång reda på att det oftast är som värst när
man förstår att det är som bäst.

rädd för att tomheten ska ta över en när man helt plötsligt
förgås i lycka, man mår nästan illa av hur smörigt kär man
är i sin familj.

stör mig offantligt på hur allt i hemmet ligger på vänt
och samtidigt studsar jag fram med min dotter på käpphäst
och dansar till maskinen med min son på armen.

kanske är det beskrivande för allt folk som tror att det bara är jobb och
kläng och hopplöst. barn är alla dom sakerna och jättemycket mer.
utmanande, sökande och förbryllande kloka.

jag önskar jag kunde ge hälften tillbaka av vad dom ger till mig...

dagens kvällsmiddag: fiskgryta a la mamma san, mustig och duglig för alla familjemedlemmar.

mamma sans fiskgryta ca 4 pers.

1 st torskfilé
4 medelstora potatisar
1 stor morot
1 dl ärtor
1 gullök
1 fiskbuljong
1 grönsaksbuljong
1 lagerblad
skvätten grädde
fisksås
soya
peppar

fräs löken i lite olivolja och tillsätt ca 1 liter vatten. potatisen och moroten skalas och skärs i små bitar, lägg dem sedan i vattnet ihop med buljongen och låt koka en stund. innan de är helt mjuka tillsätt fisk, ärtor och övriga kryddor, häll över en skvätt grädde. låt koka tills potatisen och mortterna är helt mjuka.

voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar