lördag 18 september 2010

en röst för hjärtats rast

vem är jag om jag inte jobbar och studerar?
många tycker att föräldraledigheten är en ledighet, själv har jag sett dessa 2 år som bland det viktigaste i mitt liv. jag ska inte bara se till att mina barn har kläder på kroppen, rena blöjor och får mat när dom behöver utan även se till att de känner sig trygga, fria att utvecklas och får stimulans och tröst när det krävs.
den som tycker att föräldraledigheten var ledig har nog helt enkelt inte fått barn (eller bara lagt upp benen och hoppats på det bästa).

idag har jag röstat med mer själ och eftertänksamhet än någonsin (1 gång tidigare) förr. jag är fortfarande inte i närheten så insatt som många vänner till mig men man kan ju bara gå på känsla för vad som faktiskt händer i slutändan går ju bara att sia om.

nja, nu tänker jag nog inte lägga ut mitt exakta val såhär, det känns som om jag måste stå till svars för det då. men att jag ligger mer åt det rödgröna hållet än åt det blå har nog många redan gissat.
innan vi besökte vallokalen så rådfrågade jag min 2-åring om hur hon tyckte jag skulle rösta. jag frågade - vad vill du ha för framtid? hon svarade - nä mamma, inte ha framtid! dom kloka små liven...
sen provade jag att fråga om färg istället -rödgrön eller blå m? hon skriade med förtjusning lila och så gav jag upp eventuell hjälp ifrån barnen.

nu i efterhand så trodde jag man kunde känna sig lugn. besväret att gå till en vallokal och slicka kuvert är ju över, resten går ju inte att styra över. men jag känner mig ännu lite uppstressad, vilket resultat blir det? kommer jag att bry mig, bli arg eller börja tro på en förändring? just nu känns det som om jag inte vet om det spelar någon roll alls vad man väljer, men man ju alltid hoppas!

tänderna har jag även hunnit med att inspektera. g8 or och b2or mådde bra, inga tecken på karies men i behov av tandtråd. jaha, ok, vi ses om 2 år igen! alltid lika rafflande... jag behåller fiskfenorna i gluggarna tills mannen börjar klaga på mina kyssar.

annars så är läget under kontroll just nu och det känns bra.

nu vill jag ha nya tider, ny regering och lite svängrum när jag ska välja studier för framtiden!

dagens blötkyss: går till mona sahlin för en underbar debatt. jag förstår inte hur man kan tycka att man är smart om man röstar blått för jag är rätt korkad men t om jag fattar de rödgröna är bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar