tisdag 7 september 2010

jämställdhet är som tetris och jag passar inte in

man skaffar sig en man, antagligen bland de mer jämställda i skaran svenska karlar, och man limmar och lappar för att det på det stora hela ska gå ihop. lyckan är det viktigaste och jag tänker inte anpassa mitt liv efter mallar som ändå antagligen är ritade av män till att börja med.. dom började ju behöva större arbetskraft på den svenska arbetsmarknaden i historien så då blev kvinnor helt plötsligt arbetsdugliga. anywho! i vårat hem är jag erkänd som en både en öm moder och flitig arbetare. men hur kunde den svaga oförmögne kvinnan i samhället helt plötsligt ha kravet på sig att vara supermodell, supermamma, superarbetare och ha einsteins hjärna och svenska somrars lusta, gärna också samma tekniska förmåga som en bilmekaniker?? jo, grejen är att männen har förväntningar på sig, både små och stora, men liksom förr så har kvinnor KRAV på sig. Och ni vet vad krav leder till gott folk? jo DÅLIGT SAMVETE.

a men jag som inte tänker följa dessa mallar då, borde inte jag klara mig undan då? nej för jag är ju föräldraledig och spenderar mitt liv på hemmaplan, min man jobbar och spenderar dagarna på bortaplan, heller inte sällan kvällar och nätter.

jag är en deltidsarbetande föräldraledig ensamstående förälder med sambo. jag lever i ett jämställt förhållande med traditonella könsroller. jag är en jäkla unge och jag är brådmogen.

och jag kan ju fortsätta slåss i hela mitt liv för även det förväntas vi kvinnor göra för att förtjäna vår plats,
men vi blir tröttare för varje år och barn som går.

skryta kan jag  i alla fall för jag har ett jävla kaos men det är MITT kaos som jag har skapat alldeles själv och ingen kan någonsin komma och säga att jag inte kan åstadkomma något som kvinna för jag var högst delaktig i varenda sopigt beslut och gyllene ögonblick som våran familj är, älskar dom till döds.

dagens skam: ni vet dom där dropparna man måste ge till bebisar varje dag och som är typ jätteviktiga och så, jag glömmer dom jämt. med m gjorde jag också det... mina barn riskerar härmed skörbjugg eller något ännu värre.
m borde även smörja sina eksem varje dag men det glömmer jag också. 2 till att addera till skamlistan för odugliga perfekta mammor.

1 kommentar: